פולקסווגן- איכות, אמינות ויוקרה
מדובר במותג הרכב המוביל והעיקרי בקבוצת פולקסווגן, אשר נחשבת לאחת מצרניות הרכב הגדולות ביותר בעולם המונה מספר גדול של מותגי רכב מהמובילים ביותר בעולם לרבות אאודי, סקודה, סיאט, פורשה ועוד. מטה החברה שוכן כיום בעיר וולסבורג שבסקסוניה, גרמניה ומפעלים רבים מפוזרים על פני הגלובוס לרבות בגרמניה, סין, הודו, אינדונזיה, ארגנטינה ועוד. מותג הרכב האהוב פולקסווגן אמון על כמה מהדגמים המובילים והפופולרים ביותר בעולם ומציע שלל דגמים בכל הקטגוריות. כלל רכבי המותג מתהדרים בטכנולוגיות מפותחות ומערכות הנעה שנחשבות למתקדמות ביותר בענף הרכב העולמי ולקדמת הטכנולוגיה המוטורית כיאה למותג גרמני.
ראשית דרכה של החברה
החברה נוסדה בשלהי שנות ה-30, ימי השלטון הנאצי בגרמניה, באותם ימים סבלה גמניה ממשבר כלכלי עמוק ביותר אשר בא לידי ביטוי בכלל תחומי החיים. מטרתה של החברה בעת הקמתה היתה לייצר רכבים פשוטים וזולים שיועדו לבני מעמד הפועלים ומכאן גם מקור שמה של החברה שפרושה הוא "מכוניות העם". עד מהרה הציגה החברה מספר רב של דגמי רכבים העונים לדרישות הפשטות שהציבה לעצמה, אך למרבה הצער לא זכו הם לעניין רב ולאחוזי מכירות גבוהים. הממשל הנאצי, במטרה לשקם את מצבם הכלכלי של תושבי גרמניה ולאפשר להם להתנייד בקלות הקימו את המיזם "כוח באמצעות שמחה", במסגרת המיזם השקיעו הם מאמצים ניכרים בייצור מכוניות עממיות וזולות, לשם מטרה זו פנה המשטר בראשות הפירר אדולף היטלר למר פרדיננד פורשה- מהנדס רכבים מוכר, בדרישה לייצור רכבים פשוטים שיענו על מספר דרישות- שהיו מסוגלות להסיע חמישה נוסעים לפחות, שצריכת הדלק תהא נמוכה ולא תעלה על 6 ליטרים ל100 ק"מ ושמחירה לא יעלה על 1000 מארק גרמני. מר פורשה שפעל נמרצות על מנת לעמוד בכלל הדרישות שהוצבו לו, הקים סטודיו ייעודי וצליח לייצר רכב איכותי שעמד בשני הקריטריונים הראשונים אך לא הצליח לעמוד בדרישת הגג למחיר הנמוך שהציב המשטר, מחיר שאיפשר לרכוש אופנוע פשוט באותם ימים. בלית ברירה, הלאים המשטר הנאצי את הפרוייקט, נתן לו גיבוי כלכלי ובשנת 1936 הציגה החברה את דגם אב- טיפוס ראשוני בעל מנוע בוקסר עם טכנולוגית קירור אויר שמטרתה לחסוך בעלויות, מקום רב לשלושה נוסעים במושב האחורי ועיצוב חיצוני ייחודי ומעוגל, דגם זה נקרא "החיפושית".
דגמיה הראשונים של החברה
בימים שלאחר מלחמת העולם השניה ועד לשנת 1948,כחלק מתרומתו של הממשל בבריטניה לשיקום כלכלת גרמניה, התנהלה החברה על ידי הצבא הבריטי, בחסותו החל ייצור סדרתי של דגם החיפושית, מהלך שזכה להצלחה יפה והביא את החברה להתאוששות כלכלית. בשנת 1948 לאור פריחתה הכלכלית של החברה, חזרה היא לניהול גרמני ובמשך שנים נחשבה היא לסמל לצמיחה הכלכלית האופטימלית. בשנת 1949 השיקה החברה את הדגם השני פרי ייצורה שזכה לשם Type 2, או בשמו המוכר יותר " טרנספורטר", מדובר היה ברכב מסחרי בעל מנוע חזק שהוצב בחלקו האחורי של הרכב והתבסס על ההצלחות והייתרונות של החיפושית.
תהליכים ותמורות בהתפתחות המותג
בשנת 1964 רכשה החברה את חברת "יוניון מוטורס" שברבות הימים הפכה לחטיבת רכבי היוקרה של הקבוצה הקרויה אאודי ובשנת 1969 רכשה גם את חברת NSU ובכך החלה למצב את מעמדה כקבוצה מובילה בתחום הרכב. בראשית שנות ה-70, במטרה לייעל את הדגמים שבראשותה ולפתח אותם מבחינה טכנולוגית, עשתה החברה שימוש בדגמי המנועים הקיימים של חברת יוניון מוטורס אשר פעלו על ידי הנעה קידמית וטכנולוגית קירור מים. בעזרת טכנולוגיית המנוע החדישה החלה החברה בייצורם של דגמים רבים המבוססים על טכנולוגיה זו, ראשון היה זה דגם הפאסאט שהושק בשנת 1973 אשר התבסס על הפלטפורמה המוצלחת של האאודי 80. בשנת 1974 הושק דגם השירוקו, רכב ספורט קופה חזק שסיפק ביצועי כביש אדירים ודגם הגולף האגדי, אשר החליף את החיפושית. הגולף היה הראשון בשוק הרכבים העולמי שביסס את תצורת האצ'בק, הוא זכה להדים רבים ברחבי העולם וזכה לאחוזי מכירות כמוהן לא נראו. בשנת 1975 הושק דגם הפולו, סופר מיני איכותית שגרפה גם היא מחמאות רבות והישגים לרוב.
התרחבותה של הקבוצה
בתחילת שנות ה-90 רכשה החברה מותגי רכב נוספים לרבות חברת סקודה וחברת סיאט שנחשבו בעת רכישתם לכושלות כלכלית, תחת כנפיה החוסות של החברה, הרחיבו החברות את פעילותן, הצליחו לפתח דגמים מובילים ומיצבו את מעמדן בחזרה כמובילות בשוק הרכב העולמי ואת מעמדה של קבוצת פולקסווגן כחברה איתנה בעלת השפעה משמעותית על שוק הרכבים בכללותו. בנוסף, עסקה החברה בייצור מיניוואן שקיבל את שם שאראן וזכה לאחוזי מכירות גבוהים ביותר. בשנת 2000 השיקה החברה את דגם הכביש- שטח היוקרתי- הטוארג, מדובר על רכב יוקרתי שהתבסס על הפלטפורמה הקיימת של פורשה קאיין. במהלך שנת 2005 כחלק מפעילות אירגונית בחברה החזיקה חברת פורשה כ-42% ממניותיה של החברה ובכך איימה בהשתלטות עליה, הליך שבסופו של יום התהפך ובשנת 2011 רכשה החברה את פורשה כולה.
מותג הרכב האהוב בישראל
רכבי החברה משווקים בישראל מזה שנים רבות ונחשבים לרכבים איכותיים, יוקרתיים המספקים אמינות וטכנולוגיה מתקדמת. על אף העובדה כי רכבי החברה משווקים בישראל שנים כה רבות, מעולם לא הובילו הם את ראש טבלאות המכירות, הדבר נובע מסיבות רבות ובינהן תג המחיר הגבוה בהן הן משווקות ובנוסף יש הטוענים כי הסיבה נוספת לכך נעוצה בעברה של החברה בתקופת מלחמת העולם השנייה. כיום מיובאים רכבי החברה על ידי יבואנית הרכב צמפיון מוטורס והיא מציעה שלל דגמים המשתייכים לקטגוריות שונות ופונים לקהלי יעד רבים ומגוונים.
איבזור רב וחווית נהיגה מהשורה הראשונה
בדומה ליצרניות רכב רבות שהתיישרו לתקני הבטיחות הגבוהים והמחמירים הקיימים כיום לרבות תקן היורו 6, הדור החדש של כלל דגמי החברה מציג מערכות איבזור רבות שתפקידן לשפר את מידת בטיחות הנהג והנוסעים ברכב, מערכות אלה כוללות ערכות כריות אויר לכל מושבי הרכב, התראה על קירבה לעצמים חיצונים, מערכות התראה על סטייה מנתיב ועוד. בנוסף, מוצעים רכבי החברה עם שלל חבילות איבזור מתקדמות המשפרות במידה ניכרת את איכות וחווית הנסיעה ברכב לרבות מערכות מולטימדיה בעלות צג מגע לשליטה נוחה במערכות הרכב, מושבי עור חשמליים, מערכות עצור וסע לחיסכון בדלק, גג פנארמי, תאורת לד ייחודית, מראות מתכוננות, חישוקי סגסוגת ועוד.
דגמי העתיד של פולקסווגן
מלאכת פיתוח רכבי החברה נעשת כל העת ובקונצרן הרכבים כבר מציגים את סימני המהפכה שעתידה להיות בשוק הרכב העולמי. בתחום רכבי היוקרה עתיד דגם הטוארג לקבל דור חדש, שישלב את המראה המוכר והיוקרתי למדי עם מנוע בנזין 2.0 ליטר טורבו המספק 250 כוח סוס בנוסף למנוע חשמלי שיוסיף לרכב עוד כ-134 כוח סוס, כך שהתפוקה הכוללת של הרכב תהא 380 כוח סוס שישודך למערכת הנעה כפולה ותיבת הילוכים בעלת 8 מהירויות ללא צורך בבורר הילוכים מאכני. מדובר בנתונים מרהיבים שעתידים לחולל על הכביש הישראלי מהפכה אמיתית. בנוסף לדגם זה עתידה החברה להציג דגמים מתקדמים נוספים שיובילו את שוק הרכב בישראל ובעולם כולו.