ראשיתה של האמריקאית המובילה
חברת דודג' (באנגלית: Dodge) הוקמה בשנת 1900 על ידי האחים ג'ון פראנסיס Dodge והוראס אלגין Dodge בעיר דטרויט שבמישיגן, ארצות הברית. החברה עסקה בתחילת דרכה בייצורם של חלקי מנוע ייחודיים ושלדות רכבים בעבור מפעלים שונים ותעשיות הרכב, ענף שהלך והתפתח באותם ימים באזור במישיגן רבתי, אולם הייצור המאסיבי ביותר של החברה היה בעבור יצרניות הרכבים אולדסמוביל ופורד. האחים, שזכו להצלחה כבירה בייצור חלקי המנוע כאמור, לא ויתרו על החלום והיעוד שהציבו לעצמם לייצר רכבים באופן עצמאי משלהם ולשווקם תחת שם המותג שהקימו. בשנת 1915 הגשימו האחים את חלומם והשיקו לראשונה את הדגם "Dodge' דגם 30"- רכב חדיש, יוקרתי ומתקדם שיוצר במטרה להתחרות בדגם הפורד מודל T שזכה להדים רבים באותם ימים. דגם 30 נחשב היה למהפכני וסנסציוני, הוא כלל מספר חידושים שטרם נראו בקרב רכבים באותה העת, חידושים אלה באו לידי ביטוי במספר אלמנטים שונים, ראשית גוף הרכב עשוי היה כולו מפלדה, מה שהפך אותו לבטיחותי ואמיד בהרבה מרכבים שיוצרו עד אז. שנית תיבת ההילוכים שהותקנה בו היתה ייחודית, חדישה ומיוחדת ואיפשרה לרכב להחליף הילוכים בקלות רבה, היא שודכה למנוע 4 צילינדרים חזק במיוחד. תיבת הילוכים זו נחשבה לטובה במידה ניכרת מדגם הפורד T שהיווה השראה ובסיס לייצורו. השינוי האחרון והגדול מכולם הוא מערכת החשמל שהותקנה בו, מערכת בת 12 וולט- נתון מדהים ביחס לכלי הרכב שיוצרו דאז, דבר אשר סיפק כוח רב ביותר.
החברה מרקיעה שחקים ותופסת את מעמדה בשוק האמריקאי
פרק זמן קצר לאחר שהחל שיווקו של דגם 30, החלה התעניינות רבה בדגם הייחודי ובאיכות החלפים שיוצרו על ידי החברה ומכירותיה של המכוניות עלו במידה ניכרת. בשנת 1916 נחשב דגם 30 למקום שני במכירות הרכב בארצות הברית כולה. נקודת השיא של החברה בכלל ושל דגם 30 בפרט היה עת החל הצבא האמריקאי לעשות שימוש בדגם החדיש בפעילותו המבצעית בגבול מקסיקו, שכן כאמור מדובר היה בדגם בטיחותי ואיכותי למדיי. בתחילת שנת 1920 נפטרו בזה אחר זה שני האחים לבית דודג' ולאחריהם המשיכו בניהול החברה אלמנותייהם. בשנת 1921 במטרה לשפר את דגם 30 האהוב, נעשתה בו מלאכת בפיתוח ושדרוג מעמיקה שלאחריה שווק הוא מחדש כ"סדרת 116"- מהלך שגוי ביותר שלאחריו ירדו במידה ניכרת אחוזי המכירות של החברה ובשנת 1925 היא מוצבה במקום החמישי בלבד במכירות מבין יצרניות הרכב האמריקאיות.
החברה נמכרת לקונצרן הרכבים קרייזלר ותופסת את מעמדה הרם מחדש
משהבינו נשותיהם של האחים דודג' כי רווחיה של החברה במגמת ירידה מתמדת, מכרו הן את החברה בעסקת ענק בשווי של למעלה מ- 146 מליון דולר לקבוצת משקיעים שעשו כל שביכולתם להחזיר את החברה למצבה הקודם, מהלך שלא נשא פרי, מכירותיה של החברה המשיכו כל העת במגמת הירידה, דבר אשר הוביל למכירת החברה בשנית והפעם היא נמכרה לקונצרן הרכבים קרייזלר. בתחילה פעלה חברת קרייזלר רבות להעלאה רמת איכותם של הרכבים ולפתרון בעיות מאכניות רבות עימן הם התמודדו ולשם כך צמצמה את מבחר הדגמים שיוצרו על ידה מ19 דגמים לכ-13 דגמים בלבד שהתחלקו לשתי קטגוריות מרכב בלבד. בנוסף, בשנת 1922 פנתה החברה לתחום פעילות נוסף, הרכבת דגמי משאיות, משאיות אלה שווקו בעיקר במדינות בריטניה ובשנת 1933 לאור התחזקות והתמקצעות מגמה זו בחברה, החלה היא בייצור דגמי משאיות בעלות שלדות מקוריות פרי ייצורה. משנת 1941 והילך, לאור מלחמת העולם השנייה ששררה באותם ימים, התפתחה מגמת הייצור והפיתוח של החברה לסוגי רכבים נוספים לרבות דגמי אמבולנסים מסוגים שונים, ג'יפים בגדלים מגוונים, רכבים ייעודיים לנסיעות שטח, טנדרים גדולי מימדים ועוד.
רכבים גדולים וחזקים מבית היוצר של המותג
בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה המשיכה החברה בייצור מאסיבי של רכבים עוצמתיים וגדולי המימדים בהם היא התמחתה. מבין רכבים אלה זכורה בעיקר הדודג' צ'ארג'ר, המכונה גם "מכונית השרירים" שיוצרה בשנת 1966 שהתהדרה במנועים בעלי סמ"ק גדול במיוחד שהגדול מבינהם בנפח של כ- 7.2 ליטר. בשנת 2007 הצ'ארג'ר זכתה לתהילה רבה עת כיכבה היא בתפקיד ה"במבל בי" בסדרת סרטי המדע הבדיוני "הרובוטריקים". הצ'ארג'ר אינה המכונית הגדולה ביותר שיוצרה על ידי החברה, בשנת 1992 יוצר הד'ודג' וייפר- מכונית הספורט בעלת המנוע V10 המטורף בנפח של 8.0 ליטרים ועד היום נחשבת היא לסנסציה של ממש.
רכבי המותג האמריקאי מגיעים לישראל
החל משנת 1972 ועד לשלהי שנות ה-80 הורכבו ושווקו משאיות הקומנדקר М-325 מבית היוצר של המותג על ידי מפעל תעשיות הרכב בנצרת עילית בעבור צה"ל (משאיות הקומנדקר נקראות בשפה הצבאית נ.נ.- נושאת נשקים). כעבור כ-18 שנות הפסקה, החל משנת 2006 שבה החברה לשווק מחדש את דגמי רכביה בישראל על ידי חברת היבואן- מכשירי תנועה ומכוניות (2004) בע"מ במגוון גדול של קטגוריות. ניסיון החדירה המחודש לשוק הישראלי לא הוכתר כהצלחה גדולה, אחוזי המכירות לא שגשגו כמצופה, ובהנהלת היבואן הוחלט להתמקד בקטגוריות בהן החברה מצטיינת- כלי רכב גדולים, עוצמתיים וחזקים במיוחד תוך התמקדות בשני הדגמים המובילים שלה- הג'ורני- המיניוואן הגדול והדודג' ראם- טנדר ענק מימדים, מהמובילים בקטגוריה אליהם הם משתייכים, מהלך אשר הוכיח עצמו כמוצלח והלדגמים אלה הצלחה יפה גם בארץ.
רכבי המותג המשווקים כיום בישראל
כיום משווקים בישראל מספר מצומצם של דגמים הפונים בעיקר לחובבי הרכבים גדולי המימדים וביניהם דגם הקאליבר, המצוי על התפר שבין משפחתית גדולה, מיניוואן ומכונית מנהלים יוקרתית. היא מושכת את העין ועוצמתית מאוד ומספקת ביצועי כביש מדהימים. דגם נוסף הוא ג'ורני, המיניוואן הקשוח בעל 7 מושבים המשודך למנוע 2.4 ליטרים המספק 170 כוח סוס. הדגם האחרון המשווק כיום הוא הדודג' ראם- הטנדר גדול המימדים שזכה מספר פעמים בתואר הנחשק "טנדר השנה" בארצות הברית, בעל מנוע עצום של כ-6.7 ליטרים המספק 350 כוח סוס עם הנעה כפולה ותיבת הילוכים אוטומטית. דגמים נוספים של החברה שהופסקו זה מכבר לשיווק בישראל אך עדיין ניתן לראות אותם על הכביש הם הנייטרו SUV והאוונג'ר.
רמת איבזור ובטיחות גבוה במיוחד
אחד האלמנטים המובילים ביותר בקרב כלל הרכבים מבית היוצר של המותג האמריקאי הינו תחושת הנוחות המיוחדת שמספק הגודל העצום והאבזור המיוחד שכה האהוב על הציבור הנהגים האמריקאי ונחשב לייחודי למדי על כבישי ישראל. הדודג' ראם לדוגמא, מציע דגם מאובזר הקרוי Rambox הכולל ארגז כלים משודרג בתא המטען, מערכת אודיו מתקדמת, מסך מגע, דיבורית בלוטוס, מספר שקעים להטענת טלפון נייד ועוד. גם הג'ורני מציע חבילת איבזור עשירה כסטנדרט הכוללת, בין היתר, פלסטיקה איכותית ועיצוב מרשים ויוקרתי, מערכת שמע מתקדמת בעלת מסך מגע ייחודי, חישוקי מגנזיום, מושבים חשמליים מתכווננים ועוד. בנוסף, על אף שהרכבי המותג לא עמדו מעולם במבחני הריסוק האירופאים, מדובר ברכבים בטיחותיים מאוד המצוידים בכלל מערכות הבטיחות הנדרשות לרבות מערכות של 6 או 8 כריות אויר, מערכת עזר לבלימה שקטה, מערכות בקרת יציבות אלקטרוניות, מערכות התראה פגיעה עתידית בעצמים חיצוניים ועוד.