סמארט- העירונית הקטנה והאיכותית
סמארט, מותג הרכבי המיקרו הצרפתי, מהווה חטיבה ייעודית בקונצרן הרכב דיימלר- קרייזלר הגרמני, המתמחה בפיתוח וייצור רכבי מיקרו מיני איכותיים ביותר. מטה החברה שוכן בעיר בולינגן שבגרמניה ומפעלי הייצור מצויים בעיר האמבך שבצרפת. ראשית דרכה של החברה היתה במיזם חדשני ונועז של יצרנית שעוני היד- סווטש בהנהלתו מר ניקולאס האייק, שחשב לייצור כלי רכב ייעודי לשימוש עירוני שיעוצב בסגנון צעיר ומודרני בדיוק כמו שעוני סווטש. ברעיונו הדגיש מר האייק כי בתעשיית הרכב ישנו מחסור של ממש ברכבי מיקרו ועל כן מטרתו היתה לייצר רכב עירוני דו- מושבי וחסכוני בדלק. עד מהרה צבר הרעיון תאוצה והחל הוא במלאכת פיתוח דגם המיקרו הראשון שזכה לשם "סווטשמוביל". במטרה לייעל ולהאיץ את מלאכת הפיתוח, הבין מר האייק כי יטיב עימו אם יחבור ליצרנית רכבים בעלת ניסיון ובסיס איתן, על כן פנה הוא לחברות שונות המתמחות בייצור רכבים פרטיים לרבות עם חברת פולקסווגן, ב.מ.וו, פיאט ורנו, אך בסופו של יום בשנת 1994 נחתם הסכם לשיתוף פעולה עם חברת דיימלר- בנץ יצרנית מותג רכבי העל- מרצדס. שמה של החברה מקורו בראשי התיבות של החברות- סווטש ומרצדס בשילוב עם המילה Art. לאחר מספר חודשי עבודה מועט, נקלע המיזם לקשיים כלכליים שבמטרה להיחלץ מהם רכשה חברת דיימלר 81% ממניות השליטה בחברה.
התפתחו דגמי המותג
חשיפתו של הדגם הראשון של החברה נעשתה בתערוכת הרכבים השנתית בפריז בשנת 1998 ושמו היה ה"קופה סיטי", לאחר תקופה קצרה שונה שמו ל"סמארט פורטו", הוא הושק בו זמנית בלמעלה מעשר מדינות שונות ברחבי אירופה ובאותה שנה נמכרו למעלה ממליון יחידות. הפורטו זכה לקבלת פנים מקבלת במיוחד ולאחוזי מכירות גבוהים בעקר בקרב תושבי הערים הגדולות ברחבי העולם. בתכוף לאחר השקתו של הדגם הראשון נתגלו מחלוקות עמוקים בין מר האייק שסבר כי יש להשקיע משאבים בפיתוחו של דגם בעל הנעה היברידית ואילו בהנהלת דיימלר סברו כי ההשקעה הנכונה תהא בפיתוחם של מנועי בנזין קונבנציונליים, מחלוקת זו הביאה לסיומו של הסכם שיתוף הפעולה בין הצדדים וחברת דיימלר רכשה את 19% המניות הנותרים ובכך קיבלה היא את מלוא השליטה בחברה. תחת ניהולה הבלעדי של חברת דיימלר הציגה החברה מספר רב של דגמים איכותיים לרבות הסמארט קרוסבלייד בעלת הגג הנפתח, הרודסטאר והפורפור בעלות ארבע דלתות, דגמים אלה לא זכו לאחוזי מכירות גבוהים במיוחד ולאחר זמן קצר הופסק ייצורן לחלוטין. ייצור הרכבים חודש בשנת 2008 עת הוצג הדור החדש של הדגם הראשון של החברה- הפורטו והושק בגרסת בנזין ובגרסה היברידית במקביל.
ייתרונות ברורים לרכבי המותג
רכבי המותג מציגים שלל יתרונות ברורים אשר הופכים אותם לייחודיים ואטרקטיבים למדי, הייתרון הבולט ביותר הוא ללא ספק העיצוב הייחודי, מדובר ברכבי מיקרו קטני מימדים אשר מביאים לפתרון האיכותי ביותר של בעיית החנייה בערים הצפופות, שכן גודלם של הרכבים מאפשר חניה בצורה אנכית למדרכה, אורכם הממוצע של רכבי החברה הוא 269 ס"מ, מאפשר חניה של שלוש מכוניות מדגמי המותג במקום המותאם לרכב משפחתי אחד בגודל ממוצע. יתרון אדיר נוסף לרכבי המותג הוא צריכת דלק חסכונית ביותר, המנוע המותקן ברכבי המותג נחשב למנוע הבנזין החסכוני ביותר בעולם, הוא צורך בממוצע בין 25 ל- 30 ק"מ לליטר, כמו כן מצטיין המנוע בפליטה נמוכה ביותר של פחמן דו חמצני.
רכבי המותג מגיעים לישראל
רכבי המותג יובאו לראשונה לישראל על ידי יבואנית הרכב כולמוביל המייבאת גם את רכבי מרצדס, יונדאי ומיצובישי. ייבוא רכבי המותג החל בשנת 2002 ויצר עניין רב בקרב מדיות התקשורת השונות שמיהרו לסקר את קטגוריית הרכבים החדשה שהגיע למחוזותינו. עד מהרה זכו רכבי המותג לאחוזי מכירות גבוהים ביותר בשוק הישראלי ורכבי המותג גרפו הצלחות רבות בכביש הישראלי. הצלחה משמעותית זו החזיקה מספר חודשים ספורים בלבד, תג המחיר הגבוה בו שווקו רכבי המותג האט במידה משמעותית ביותר את המכירות והעלה ביקורות רבות מצד רוכשי הרכב הפוטנציאלים בטענה כי מחיריהם של רכבי המותג שווים למחיריהם של רכבים משפחתיים. ביקורת רבה על דגמי המותג הושמעה גם בגין העדר תיבת הילוכים אוטומטית- נושא מהותי בעיקר ככל שמדובר בנהג הישראלי, וקיומה של תיבת הילוכים ידנית בלבד. אחוזי המכירות הנמוכים שנרשמו בישראל וברחבי העולם כולו הביאו את היצרן לקשיים כלכלים כבדים בעקבותיהם הופסק באופן חלקי ייצור הרכבים בעולם וכמו כן הופסק לחלוטין יבוא הרכבים לישראל. בתחילת שנת 2011 הציגה כלמוביל את חזרתו החגיגית של המותג לכביש הישראלי ואף הושק אולם תצוגה חדש במרכז הארץ. קבלת הפנים המחודשת היתה מתונה ואחוזי המכירות לא הרקיעו שחקים.
רכבי המותג המשווקים כיום בישראל
יבוא רכבי המותג לישראל מתמקד בדגם הפורטו הבסיסי, בעל שני מושבים ועיצוב אופנתי וצעיר, המשווק במספר גדול של גרסאות השונות האחת מהשניה בעיקר בנפח המנוע ובביצועי הכביש. הגרסה הבסיסית, הקרויה- Pure TLV מצויידת במנוע איכותי המספק 61 כוח סוס, הוא מתהדר בתא נוסעים קומפקטי אך יעיל המאפשר איחסון צנוע שכן תא המטען הינו קטן למדי. גרסה נוספת הינה גרסת PASSION, היא מציגה שתי גרסאות מנועיו חזקות יותר במעט המספקות 71 כוח סוס או 84 כוח סוס, היא מאפשרת נסיעה עירונית נוחה ויכולת תמרון נהדרת גם ברחבות העיר הצרים. גרסה מתקדמת יותר היא גרסת PULSE, המאפשרת, גם היא, בחירה בין שתי גרסאות מנוע המספקות 71 כוח סוס או מנוע טורבו המספק 84 כוח סוס, מדובר בגרסה חזקה יותר המותאמת לנסיעות ארוכות יותר בנוחות מיירבית. הגרסה הבכירה מבין שלל הגרסאות המשווקת בישראל קרויה BRABUS, היא משווקת עם מנוע 1000 סמ"ק טורבו המספק 102 כוח סוס המסוגל לבצע נסיעות ארוכות תוך שמירה על חווית נסיעה איכותית למדי.
למי מתאימים רכבי המותג?
אין כל ספק כי אחד הייתרונות הבולטים ברכבי המותג הינו מימדיהם המוקטן של הרכבים, יתרון שבמקרים מסויימים מהווה גם חיסרון, רכבי המותג מושלמים לנסיעות בתוך העיר, כאשר נדרש הנהג לתמרן בין רחובות צרים וסמטאות או כאשר נדרש הוא להשתחל לחניה קטנה במיוחד, על כן קהל היעד העיקרי של הרכבים הם יחידים המעניינים להקל על עצמם את מלאכת חיפוש החניה, להוזיל את עליות צריכת הדלק ולנהוג ברכב איכותי ונוח במיוחד תוך שמירה על בטיחות הנסיעה בצורה המירבית.
אין מחיר לנוחות
על אף שתג המחיר בו משווקים רכבי המותג אינו נמוך ונע בין 107,900 ₪ ל199,990 ₪ חובבי הרכב ברחבי העולם מציינים כי אין מחיר המשתווה לנוחות הנסיעה הגבוה שברכבי המותג. מדובר בהקלה של ממש בניהול השוטף של החיים בעיר שכן הרכבים מסייעים בחיסכון בזמן ובדלק באופן ממשי. רכבי המותג מאובזרים ברמה גבוה וכוללים, בין היתר, מושבי נוחות חשמליים בעלי יחידות חימום מובנות, מערכות בקרת אקלים, חישוקים קלים, קונסולת נהג קטנה ואיכותית הכוללת מערכת מולטימדיה מקיפה עם צג מגע נוח לתפעול, חיישני גשם וחיישני תאורה ועוד, איבזור איכותי זה משפר במידה ניכרת את חווית הנסיעה.