סיאט- ספרדית איכותית מבית טוב
סיאט, יצרנית הרכבים הספרדית, משתייכת לקבוצת פולקסווגן ונחשבת למותג הספורטיבי מבין החברות המשתייכות לקבוצה. מטה החברה שוכן בעיר מארטורל, קטלוניה שבספרד והיא מציגה כושר ייצור רכבים העומד על למעלה מ-500,000 רכבים בשנה. שמה של החברה הינו ראשית תיבות בלועזית שפרושם הוא "חברה ספרדית לייצור מכוניות נוסעים" והיא מתמחה בייצור רכבים בעלי אוריינטציה צעירה המספקים שילוב של נסיעה נעימה ואיכותית, עיצוב צעיר ותוסס ואיבזור רב לשיפור חווית הנסיעה.
ראשית דרכה של החברה
מלחמת האזרחים שהתחוללה בשנת 1939 בספרד הותירה אותה במשבר כלכלי עמוק, משבר זה בא לידי ביטוי במגוון תחומי החיים ובין היתר בפיגור משמעותי מבחינה סוציואקונומית ביחס למדינות אירופה האחרות. בנוסף, מלחמת העולם השנייה נתנה גם היא את אותותיה על כלכלתה של ספרד שנחשבה לירודה למדי. במטרה להביא לשיפור והתאוששות כלכלית, נעשו מאמצים אדירים על ידי הממשל להביא משקיעים שונים להשקיע במדינה- דבר שהתברר כקשה עד בלתי אפשרי, על כן, במטרה להביא לייצור שוטף של רכבים פרטיים בעבור תושבי ספרד הקים הממשל, תחת הנהגתו של הגנרל פרנקו שנחשב לשליט דיקטטורי חזק ואכזרי את חברת סיאט. עם הדחתו של פרנקו מהשלטון והפיכתה של ספרד לדמוקרטית, התקבלה ההבנה בקרב הנהלת החברה כי על מנת שתוכל להמשיך במלאכת הפיתוח הטכנולוגי עליה למצוא שותף עסקי שיוכל לספק תמיכה כלכלית יציבה. את היציבות הכלכלית לה נדרשה החברה מצאה היא בשיתוף פעולה שיצרה עם חברת פיאט האיטלקית, שיתוף פעולה פורה זה הביא לפיתוחם של מספר דגמים לרבות דגמי 124 ו127 ששווקו תחת המותג פיאט. בשנת 1970 רכשה פיאט את השליטה המלאה בחברה, מצב שהחזיק מספר שנים מעטות ובשנת 1981 רכשה ממשלת ספרד בחזרה את השליטה המלאה בחברה, שחזרה לייצור רכבים עצמאי.
תהליכים ותמורות שהשפיעו על התפתחות החברה
בספטמבר 1985 נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין החברה עם קבוצת פולקסווגן, במסגרת שיתוף פעולה זה יוצרו שני דגמים מובילים- במאלאגה והאיביזה בהם הותקנו מנועים מתוצרת חברת פורשה בנפחים של 1.2 ו- 1.5 ליטרים, דגמים אלה נחשבו לבסיסים למדי וסבלו מבעיתיות טכנולוגית ואיכות חומרים ירודה במיוחד. החל משנת 1990 החזיקה קבוצת פולקסווגן במרבית מניותה של החברה והקימה היא מפעל חדשני לייצור רכבי החברה בעיר מרטורל המצויה בפרברי ברצלונה. המכוניות שיוצרו במפעל החדש התבססו על הפלטפורמה הקיימת של רכבי הקבוצה, ורמתם הטכנולוגית של רכבי המותג עלו כיאה למותג הגרמני. כתוצאה משיתוף פעולה זה יוצרו דגמים רבים שחלקו פלטפורמה וטכנולוגיה זהה ושווקו תחת מותגי הרכב השונים- פולקסווגן וסיאט, לדוגמא דגמי הפולו מתבססים על הפלטפורמה של האיביזה והפלטפורמה של דגם המיי זהה לפלטפורמה של הפולקסווגן אפ.
התפתחותם של שלל דגמי המותג
הדגמים הראשונים שהשיקה החברה תחת חסותה המגוננת של קבוצת פולקסווגן הם הדור השני של האיביזה ודגם הקורדובה שהתבססו שתיהן על הפלטפורמה המוצלחת של דגם הפולו של פולקסווגן. זמן קצר לאחר מכן הושק דגם הטולדו ולקראת שנת 2000 הושק דגם הלאון- מכונית קומפקטית, חזקה ואיכותית שהתבססה על הפלטפורמה של אודי A3 והגולף. שלל הדגמים האיכותיים שיוצרו על ידי החברה בשנים בהן נשלטה על ידי קבוצת פולקסווגן מיצבו אותה בשוק הרכב כאחת מיצרניות הרכב הבולטות והאיכותיות בשוק הרכב העולמי, התדמית באשר לאיכותם של הרכבים השתפרה במידה ניכרת ואחוזי המכירות עלו בהתאם.
הצלחתה של החברה בתחום הספורט המוטורי
עת השתלטה קבוצת פולקסווגן על החברה בשנת 1990, נעשו על ידה ניסיונות רבים למצב את החברה כמותג ספורטיבי הפונה לקהל יעד הצעיר. לצורך השגת מטרה זו, הגבירה החברה את נוכחותה בספורט המוטורי על כל גווניו. התואר הראשון והעיקרי אותו קטפה החברה באליפות הראלי העולמית עם דגם האיביזה 1.6 ליטר בעלת ההנעה הקידמית והמראה הספורטיבי המספק כוח הנעה רב ויכולות האצה גבוהות במיוחד. לאחר שקטפה תואר נחשף זה זכתה האיביזה באליפויות אירופאיות רבות שהפכו אותה לשם דבר של ממש מבין רכבי הספורט השונים. גדמים נוספים כמו האיביזה קופרה זכו גם הם לקטוף תארים ייחודים שסייעו במטרה העיקרית של קבוצת פולקסווגן, מיצוב החברה כיצרנית רכבי ספורט איכותית המשווקים בתג מחיר נגיש.
רכבי המותג מגיעים לישראל
רכב המותג מיובאים לישראל על ידי חברת "צמפיון מוטורס" המייבאים גם את דגמי פולקסווגן ואאודי, בנוסף מיובאים רכבי החברה ביבוא מקביל על ידי חברת "קל אוטו". כיום משווקת החברה מספר דגמים מובילים הקרויים, במרבית המקרים, על שמות ערים וחבלי ארץ ברחבי ספרד. בקטגוריית רכבי המיני משווקת החברה את דגם המיי, מדובר במכונית קטנה ואיכותית בעלת מנוע 1.0 ליטרים המספק 75 כוח סוס. המיי היא המקבילה של סקודה סיטיגו והפולקסווגן אפ המתבססת שלושתן על אותה הפלטפורמה. בקטגוריית הסופר- מיני, מציעה החברה את דגם האיביזה המיתולוגי שיוצר לראשונה בשנת 1985 וזכה במרוצת השנים לשלל דגמים וגרסאות. כיום משווקת האיביזה בגרסת 3 דלתות או בגרסת 5 דלתות במרכב האצ'בק ושתי גרסאות מנוע- 1.2 ליטרים המספק 90 כוח סוס או 1.0 ליטרים טורבו המספק 110 כוח סוס. הדגם הבכיר ביותר של האיביזה הוא האיביזקה קופרה, מדובר בגרסה ספורטיבית בעלת מנוע 1.4 ליטרים מודגש טורבו המספק 190 כוח סוס. בקטגוריית הרכבים המשפחתיים מצוי דגם הלאון, בעל מרכב האצ'בק 5 דלתות, הוא משווק עם מנוע 1.2 ליטרים טורבו המספק 105 כוח סוס או בנפח 2.0 ליטרים המספק 220 כוח סוס. הגרסה הבכירה של הלאון- הלאון קופרה, הוא הגרסה הספורטיבית והחזקה ביותר מבין כלל הדגמים של סיאט, ומאובזר במנוע בנזין 2.0 ליטר טורבו המספק 280 כוח סוס. משפחתית נוספת היא הטולדו, היא מבוססת על הפלטפורמה של הלאון, מתהדרת בתא מטען עצום מימדים ובעיצוב קלאסי ייחודי, מושלמת למשפחות שנדרשות למקום רב לאחסון. בקטגוריית רכבי המיניוואן מצוי דגם האלהמברה שיוצר לראשונה בשנת 1996 וזכה מאז למספר דורות. האלהמברה משווקת כיום עם מנוע 1.4 בנזין המספק 150 כוח סוס ומכיל עד 7 מקומות ישיבה. גם קטגוריית רכבי השטח מיוצגת על ידי החברה עם דגם האטקה, רכב השטח הראשון שלה, היא מוצעת עם מערכת הנעה כפולה ומספקת ביצועי כביש ושטח אדירים. רכבי החברה מיועדים לקהלי יעד מגוונים בעלי אוריינטציה ספורטיבית, החל מיחידים המעוניינים ברכבי ספורט להשגת ביצועי כביש אדירים, דרך משפחות הנדרשות למקום רב לאיחסון ולנסיעות ארוכות ועד לאנשי עסקים המענינים ברכב יוקרתי בניחוח ספורטיבי.
רכבי העתיד של החברה
מלאכת פיתוח הרכבים בחברה נמשכת כל העת, דגמים משופרים וחדישים מושקים אחת למספר חודשים ומציגים קידמה טכנולוגית אדירה וביצועים יפים למדי. בתערוכת ג'נבה האחרונה (שנת 2015) הציגה החברה את דגם העתיד שלה שצפוי למשתייך לקטגוריית רכבי הפנאי, מדובר בדגם הקרוי 20V20 שמחד שומר על העיצוב המאופק המאפיין את כלל דגמי המותג ומאידך, מספק נתוני נסיעה וביצועי כביש מרשימים למדי. הוא מאובזר בתאורת לד בחזית הרכב וגם בחלקו האחורי, לוח מכוונים דיגיטלי ובקרת שליטת אקלים יוקרתית המזכירה במעט את העיצוב האופייני לאאודי.