פיג'ו- יצרנית הרכבים האיכותיים
פיג'ו, יצרנית רכבים ממוצא צרפתי, נחשבת לגדולה ולמובילה בארץ מוצאה, מהווה כיום חלק מתאגית PAS, מייצרת מגוון גדול של רכבים הפונים לקהלי יעד רבים ומגוונים בתג מחיר עממי ובהתאמה מלאה למשתמש הפרטי. החברה החלה את דרכה המקצועית בשנת 1810 כחברה קטנה ומשפחתית בראשותו של מר ארמאנד פיג'ו, החברה התמחתה בייצור מטחנות קפה בעיר הרמניקור שבפרברי הבירה פריז. במרוצת השנים השתנו והורחבו תחומי העיסוק של המפעל הקטן, שהחל לייצר בנוסף גם סוגים שונים של להבים למסורים וסכינים משוננות ולאחר מספר שנים פנה גם לייצור אופניים. תחום ייצוא האופניים בחברה החל והתעצם ובשנת 1882 הציגה החברה את דגם ה"לה גראנד בי" של אופני "גרוש ולירה". עד מהרה הפכה החברה לאחת מיצרניות האופניים הגדולות בצרפת ובשנת 1962 הופרדה מחלקת האופניים והפכה היא לחברה נפרדת ועצמאית.
החברה פונה לייצור כלי רכב
לאחר שהתמחה בתחום ייצור אופניים, פנה מר פיג'ו למומחים שונים ולבעלי ניסיון בתחום הרכב לרבות מר גוטליב דיימלר, מייסד החברה לייצור רכב דיימלר שלימים אחראית הייתה לייצור המותג מרצדס, שפעלו נמרצות לשכנעו לפנות לפיתוחם של כלי רכב. הדגם הראשון פרי ייצורו הוצג בשנת 1889 והיה למעשה כרכרה ממונעת על בסיס קיטור בעלת שלושה גלגלים. הנעה בעזרת קיטור נחשבה לטכנולוגיה מיושנת ומסורבלת אשר חייבה את התקנתו של מנוע גדול ביותר וחימום מים טרם כל נסיעה, פעולה שדרשה זמן רב ונחשבה מסובכת ביותר. עד מהרה זנחה החברה את טכנולוגית הקיטור המיושנת והחלה לייצר כלי רכב שהתבססו על מנועי בעירה פנימית ובשנת 1890 הציגה החברה את הדגם הראשון שהתבסס על טכנולוגיה זו. היה זה דגם אב- טיפוס, שיוצא תוך שיתוף פעולה פורה עם חברת דיימלר אשר הציג ארבעה גלגלים, תפעול קל ומהירות תגובה ניכרת. מלאכת פיתוח הרכבים בחברה לא פסקה, ובשנת 1892 כשבאמתחתה למעלה מ-90 כלי רכב יוצרו, החלה החברה בייצור כלי רכב שהתבססו על מנועי בנזין וצמיגי גומי- צמיגים שיוצרו ממקשה אחת של גומי ונכנסו לשימוש לראשונה בחברה. על אף הקדמה שהציגה החברה בכל הנוגע למנועיה ולגלגלי הרכבים, חזותם של הרכבים עדין הזכירה במידה ניכרת כרכרות ממונעות ללא סוסים.
התפתחותם של דגמי המותג
התפנית המשמעותית ביותר בתהליכי ייצור רכבי המותג היתה בשנת 1896 עת הציגה החברה לראשונה את דגם הרכב הראשון בעל מנוע פרי ייצורה, אשר זכה לעיצוב חיצוני המזכיר במידה רבה את רכב בתצורתו המוכרת לנו כיום, המנוע הוכנס לתא ייעודי בקדמת הרכב שכוסה במכסה והנהיגה עצמה נשלטה על ידי גלגל ההגה מנוע כמקובל בימינו אנו. החל משנת 1903 החלה החברה בייצור מאסיבי גם של אופנועים וקטנועים שהתבססו על מנועי הבנזין האיכותיים פרי ייצורה של החברה. במקביל, החלה החברה להתמודד גם בקטגוריות הספורט המוטורי השונות, כך לדוגמא במרוץ אינדיאנפוליס 500 בשנת 1913 התמודד וזכה במקום הראשון נהג המירוצים ז'ול גו עם דגם החברה שאובזר במנוע ארבעה צילנדרים שתוכנן על יד מעצב הרכבים מר ארנסט הנרי. זכיה זו השפיעה רבות על ענף הספורט המוטורי בכללותו שכן היה זה הרכב הראשון שהתמודד עם מנוע בעל גל זיזים עליון כפול עם ארבע שסתומים לכל צילינדר. רכבי החברה המשיכו לקטוף את המקומות הראשונים בתחרויות רכב רבות, דבר שיצר בז רב והעלה את הדרישה לרכבי המותג בצרפת כולה. בשנת 1919 עקב העלייה הניכרת בדרישת הקהל, פתחה החברה מפעל נוסף בעיר סושו.
תהליכים ותמורות בהתפתחות החברה
בשנת 1926 הציגה החברה את דגם שנקרא- 201, דגם זה היה הראשון שזכה לקבל את הסימון שלוש הספרות, סימון שהפך להיות הסימן ההכר של רכבי המותג, במסגרתו זכה כל דגם לשלוש ספרות שונות כשהאמצעית תמיד היא הסיפרה אפס, במרוצת השנים רשמה החברה את הספרה אפס כסימן רשום. דגם ה201 שהיה גם הראשון שיוצר בייצור המוני עם מתלים קדמיים נפרדים, זכה להצלחה מרשימה, אך כעבור זמן קצר כתוצאה מהמשבר הכלכלי ששרר בימים טרם פרוץ מלחמת העולם השנייה, נקלעה החברה לקשיים כלכלים חמורים. בדומה לכלל יצרניות הרכב ברחבי אירופה, גם חברת פיג'ו נפגעה מידה ניכרת בתקופת מלחמת העולם השנייה, בהתאם להוראות הממשל, מלאכת הייצור והפיתוח שלה הופסק לחלוטין והוסבה לייצור מלחמתי שכלל ייצור של תחמושת, טנקים וכלי רכב שיועדו לשימוש צבאי. עם תום המלחמה בשנת 1948, חודשה מלאכת ייצור הרכבים האזרחיים והושק דגם ה-203 שהתאפיין במיטב הקידמה הטכנולוגית, לאחריו השיקה החברה מספר דגמים נוספים שהתהדרו בעיצוב קלאסי.
הרחבת ייצור כלי הרחב ויצואם למדינות שונות
בשנת 1958 הורחבה פעילות החברה והחלה מכירת רכבים גם בשטחה של ארצות הברית, במקביל חתמה החברה על הסכם לשיתוף פעולה עם יצרנית הרכב וולוו שמטרתו היתה תכנון של מספר דגמים נוספים. בשנת 1974 רכשה החברה 30% ממניותיה של חברת סיטרואן ובשנת 1976 רגשה גם את 70% הנותרים ובכך למעשה קיבלה לידיה החברה את השליטה המלאה בסיטרואן, החברה המאוחדת נקראה PSA ובכך נשמרים שמותיהם של שני המותגים. אוהדי סיטרואן התרעמו רבות על מהלך זה שפגע לטענתם בקדמה הטכנולוגית שאפיינה את רכביהם. בשנת 1960 הוצג דגם ה-404 שנחשב לאחד מדגמים המוכרים ביותר של החברה ולאחריו הושקה סדרת רכבים שלמה החל מדגם ה-104 ועד לדגם ה-604 המשתייכים לסגמנטים רבים ומגוונים. בשנת 1978 רכשה החברה את החטיבה האירופאית של חברת קרייזלר אשר החזיקה במפעלים מיושנים ובטכנולוגיה עתיקת יומין, במטרה לאושש את רכבי קרייזלר ולהביאם לתשואה ממשית, השקיעה החברה משאבים כלכליים רבים, מהלך כושל שהוביל אותה לקשיים כלכלים רבים. דגמיי קרייזלר אשר שווקו תחת המותג טולבו נגנזו סופית וייצורם הופסק בשנת 1986. בשנת 1983 הושק דגם ה205 אשר נחשב לאחד מהדגמים המוצלחים ביותר שייצרה, הוא יוצרה ושווקה בהצלחה רבה מאוד בקרב שווקים שונים ברחבי העולם במשך שנים רבות. בשוק האמריקאי נחלה החברה כישלון חרוץ, רכביה שלא תאמו את הצרכים של הנהג האמריקאי לא זכו לאחוזי מכירות גבוהים ובשנת 1991 הופסק שם לחלוטין שיווק הרכבים.
רכבי המותג מגיעים לישראל
רכבי המותג הגיעו למחוזותינו כבר בשלהי שנות ה-60 ומיד זכו לאהדה רבה שבאה לידי ביטוי באחוזי מכירות גבוהים במיוחד. שימוש רב ברכבי החברה נעשה גם על ידי צה"ל, דבר אשר העלה את אמינותם של הרכבים בקרב הציבור הרחב. דגמי ה-404 וה-504 שהצטיינו בנסיעה בתנאי דרך קשים והאמינות לאורך שנים היו הראשונים שזכו לאחוזי המכירות הגבוהים. בשלהי שנות ה-80 זכה גם דגם ה- 205 להצלחה אדירה אודות לביצועי הכביש האדירים, התנהגות הכביש המאופקת, תג המחיר הנמוך והחיסכון בצריכת הדלק ובתחזוקה השוטפת. בשנת 1995 הוחלף דגם ה-205 בשני דגמים חדשים- ה106 וה- 306, מדובר היה בשני דגמי מיני שזכו להצלחה יפה למדי. נכון להיום משווקים רכבי החברה במגוון גדול של סגמנטים המיועדים לקהלי יעד שונים ומגוונים, באבזור רב המשפר במידה ניכרת את חווית הנסיעה, וכמו כן תחת תג מחיר עממי ונוח המאפשר לנהגים רבים ליהנות המדגמים המובילים.