יצרנית הרכב דאצ'יה- מהפכה בתחום הרכב
יצרנית הרכב דאצ'יה (באנגלית Automobile Dacia S.A), נוסדה בשנת 1966 ברומניה ועד מהרה הפכה למותג הרכב המוביל ביותר מבין מותגי הרכב הנמכרים דאז ברומניה והיא אחראית לכ- 8 אחוזים מיצוא המכוניות מרומניה כולה. מפעלה של החברה, הממוקם כיום במחוז ארגס שברומניה, נחשב לאחד ממפעלי הרכב הגדולים והמפורסמים ביותר באירופה כולה. מקור השם דאציה הוא על שם מחוז דאקיה, האזור הגאוגרפי שכלל את רוב שטחה של רומניה בתקופת ימי הביינים. על אף שהחברה נחשבת לאחד ממותגי הרכב הצעירים ביותר בעולם, דרכה של החברה בשוק יצרניות הרכב הייתה פתלתלה ומלאת שינויים ומהמורות שהובילה אותה בסופו של יום להיות החברה בתצורתה המוכרת לנו כיום. בתחילה היא נוסדה על ידי הממשלה הרומנית הסובייטית ועסקה בייצור רכבים מסוגים שונים ומקטגוריות מגוונות על הפלטפורמה המוכרת והאהובה של דגמי רנו. הדגם הראשון שייצרה החברה הוא גרסה מחודשת לדגם הרנו 8 אשר זכה לשם "Dacia 1100". בשנת 1969 פותח הדגם המוביל והמפורסם ביותר מבין רכבי המותג העונה לשם "דאצ'יה 1300"- דגם שפותח בהתאם לדרישת הממשלה הרומנית שיצאה במרכז לייצור רכב משפחתי בעל מנוע בנפח של עד 1.3 ליטרים שתאפשר נסיעה של משפחה רומנית ממוצעת. מכרז זה היווה מוקד עניין ומשיכה ליצרני רכב רבים ומוכרים לרבות חברת אלפא רומיאו, חברת אוסטין הבריטית ועוד. לאחר שזכתה החברה במכרז וייצרה את דגם ה-1300 זכתה היא להצלחה כבירה ונהנתה מאהבתם של קהל מעריצים רב ויוצרה עד לשנת 2004. בשנות ה-70 נמכרו רכבי המותג באירופה כולה ואף בישראל תחת מותג שענה לשם "דלתא", רק לאחר שנרכשה החברה על ידי רנו החלה היא להיות משווקת תחת חסותה ורכבי המותג החלו להימכר בלמעלה מ-44 מדינות לרבות מדינות צפון אפריקה, אירופה וישראל.
המותג הצעיר מפלס את דרכו בשוק הרכבים
רכבי המותג שהחלו להימכר במדינות השונות, וישראל בינהן, נחשבו כאופציה זולה במידה ניכרת ממכוניות אחרות שיוצרו באותם שנים אך גם כנחותות ואיכותיות פחות באופן משמעותי. לאחר המהפכה ששררה ברומניה בשנת 1989, מהפכה שהביאה עימה רוח חדשה של חופש ושחרור, הציגה החברה את הדגם החדש שלה שזכה לשם "1325 ליברטה". הליברטה לא זכתה גם היא לעדנה ושיווקה הופסק מספר שנים מצומצם לאחר מכן. כישלונה של הליברטה היה עוד אחד מהקשיים הרבים עימה התמודדה החברה בשנות התשעים לאחר נפילתו של המשטר הסובייטי וכניסתה העצמאית לשוק החופשי לראשונה.
המותג נרכש על ידי חברת רנו ומתחיל לשגשג
נקודת האור וההצלחה הראשונה של המותג הגיעה בשנת 1999 עת נרכשה היא על ידי קונצרן הרכב הצרפתי רנו, בעבורה נחשבה החברה למותג הזול, זמין וקל לרכישה. במטרה להביא לשיפור וקידום של המותג השקיעו ברנו את מיטב הטכנולוגיה והאמצעים תוך שילוב הכוחות של בעלי המותג עצמו . חברת רנו מבחינתה עשתה עסקה כדאית ביותר בעבורם על ידי רכישה של חברה בקשיים ומצב כלכלי ירוד, אך מנגד בראשותה מפעלים קיימים, כוח עבודה זול ובעיקר מוניטין רב בעיקר בקרב מדינות מזרח אירופה בהם הדרישה למותגי הרכב היקרים נמוכה מלכתחילה. לאחר שהחל שיתוף הפעולה הפורה בין הנהלת החברה לקונצרן רנו חזרה Dacia למעמדה הרם והפכה עד מהרה לאחד מיצרני הרכב המובילים במדינות העולם המתפתח בכלל ובמדינות מזרח אירופה בפרט. בחלק מהמדינות שווקו רכבי המותג תחת שמה של חברת רנו עצמה, כך לדוגמא שווק דגם הלוגן מבית היוצר של דאצ'יה על שם רנו וזכה להצלחה כבירה שהדייה נשמעים עד היום.
המותג המחודש מגיע לישראל
בתחילת שנת 2015 חברת קארסו מוטורס, היבואנית הרשמית של קונצרן הרכבים רנו- ניסאן החלה בשיווק מאסיבי של רכבי המותג בשוק הישראלי. רכבי המותג התקבלו במחוזותינו בזרועות פתוחות ונכון להיום משווקים בישראל 4 דגמים מבית היוצר של Dacia בלבד, כל הדגמים משווקים עם תיבת הילוכים ידנית ובמחירים עממים לכל הדעות. מבין הדגמים המשווקים בישראל ניתן למצוא את הדאציה סנדרו, המשתייכת לקטגורית הסופר מיני בעלת מנוע טורבו בנזין בנפח של כ-0.9 ליטרים, הDacia דוקר, המסחרית האולטימטיבי, המתחרה הרישמית של ההרנו קנגו והסיטרואן ברלינגו בעלת מנוע 1.2 ליטרים או 1.5 ליטרים דיזל או בנזין המשודכים, גם הם, לתיבת הילוכים ידנית כמובן. הדוקר מציע מימדים גדולים במיוחד, יכולת העמסה מרשימה וצריכת דלק נמוכה מאוד בשוואה לרכבים נוספים המשתייכם לאותה קטגוריה. הדאצ'יה לודג'י- מיניוואן קומפקטי המאפשר נסיעה נוחה לכשמונה נוסעים המשודך למנוע 1.2 ליטר עם הספק של כ- 115 כוח סוס או עם מנוע טורבו דיזל בנפח של כ-1.5 ליטרים המספק 109 כוח סוס. הדגם האחרון הוא גולת הכותרת, מקור גאוותו של המותג- ה Dacia דאסטר, רכב הפנאי שטח קטן מימדים בהשוואה לרכבי פנאי אחרים. הדאסטר הינו רכב אופנתי המהווה אלטרנטיבה טובה לרכבי הפנאי במחיר גמיש ונוח לכל כיס, הוא משווק בארץ עם מנוע טורבו בנזין בנפח של כ- 1.2 ליטרים המספק 125 כוח סוס או עם מנוע דיזל חסכוני יותר בדלק בנפח של 1.5 המספק 109 כוח סוס.
שיטת שיווק ייחודית, נוחים ותנאי רכישה כדאיים
אחד הפרמטרים הייחודים והמעניינים ביותר המאפיינים את שיווקם של רכבי המותג הרומני הוא מחירי הדגמים, שכאמור נמוכים במיוחד בהשוואה לרכבים בסדרי גודל דומים. בנוסף למחירים הנמוכים הציגה יבואנית הרכב שיטה שיווקית שונה וחדישה לפיה מלאכת רישוי הרכבים יעשה מבעוד מועד, עוד בטרם רכישתו של הרכב, מהלך מעניין זה תפקידו לאפשר לרוכש הפוטנציאלי להיכנס לאחד מאולמות התצוגה של המותג ולצאת עם רכב באותו מעמד. התוכנית השיווקית העתידית מתייחסת לרכישה מלאה על כל שלביה דרך האינטרנט ללא הגעה כלל לאולם תצוגה. אלמנט נוסף בו מתבדלת השיטה השיווקית בה נוקט היצרן הוא מתן אחריות מלאה המוצעת כסטנדרט לכל רכבי היצרן לתקופה של כ-36 חודשים מיום הרכישה תמורת עלות סימלית בלבד, עם אפשרות להעריכה בקלות ל- 24 חודשים נוספים.
מחירים זולים ונוחים
כאמור, דגמי המותג משווקים ברף מחירים נמוך במיוחד, כך לדוגמה הסנדרו נמכרת במחיר של כ- 69,000 ₪ לערך, הלודג'י בגרסת הבנזין מוצע למכירה על סך 95,000 ₪ בלבד ודגם הדיזל יימכר בכ- 108,000 ₪, הדוקר יימכר בכ-94,990 ₪ לגרסת הבנזין ובכ- 113,990 ₪ לגרסת הדיזל ואילו הדגם האחרון והיוקרתי ביותר- הדאסטר, נמכר בטווח מחירים של בין 89,990 ₪ ל- 130,000 ₪ בהתאם לגודל המנוע וחבילת האיבזור הנבחרת. מדובר במחירים נמוכים במידה ניכרת בהשוואה לרכבים מקבילים המשתייכים לקטגוריות דומות.
הקפדה מלאה על בטיחות בעת נסיעה ברכבי המותג
כחלק מהמלך הגלובלי של יצרני רכב רבים לשיפור והעלאה של רמת הבטיחות הנדרשת לרכב ולנוסעיו, גם בעת ייצורם של רכבי המותג הרומני השקיעו רבות באיבזור ושדרוג במטרה להעלות את רמת הבטיחות. כך לדוגמא התווספו מערכות בטיחות כגון ערכת כריות אויר בכלל מושבי הרכב, בקרת סטייה מנתיב ועוד. על אף מגמה זו זכו רכבי המותג לציונים ממוצעים בלבד במבחני הריסוק השונים- נתון שבהחלט ראוי לשיפור מצד הנהלת המותג.