יונדאי- מותג הרכב הקוראני המוביל
יצרנית כלי הרכב HYUNDAI מוטור הינה חטיבה בקונצרן הרכבים יונדאי- קיה הקוראנית. ראשית דרכה של חברת יונדאי הינה בשנת 1947 כחברה העוסקת בתחום הבניה, היא הוקמה על ידי צ'אנג ג'ו- יאנג שהעניק לה את השם המפורסם שמשמעותו "מודרניות". HYUNDAI מוטור, חטיבת המכוניות של החברה, הוקמה בשנת 1967 ונחשבת כיום ליצרנית הרכבים הרביעית בגודלה בעולם עם היקף מכירות של למעלה משמונה מליון יחידות, וזאת על אף היותה צעירה משמעותית ביחס למותגי רכב בסדר גודל דומה. החל משנת 1997 נכללת גם חברת קיה כחלק בלתי נפרד מהחברה. תאגיד HYUNDAI מורכב מלמעלה מ-60 חברות בת הכוללות בין היתר חטיבות העוסקות באלקטרוניקה, ספינות ועוד, הכנסותיו של הקונצרן נעמדות על למעלה מ- 60 מיליארד דולר ומועסקים בה למעלה מ- 200,000 עובדים.
ראשית הקמתו של המותג
חטיבת הרכבים של החברה הוקמה על ידה במטרה לתת מענה לשוק הרכבים ההולך ומתפתח באותה העת באסיה ולצורך שיתוף פעולה עם חברת פורד, שיתוף פעולה פורה זה נשא פרי ובשנותיו הראשונות של המותג התבססו כלל הדגמים על הפלטפורמה הקיימת של רכבי פורד. בשנת 1968 יוצר הדגם הראשון פרי שיתוף פעולה זה העונה לשם "קורטינה". בשנת 1970 החלה החברה את דרכה העצמאית ופנתה לפיתוח ומחקר של כלי רכב באופן עצמאי. בשנת 1975 הוצג הדגם הראשון שיוצר על ידה אשר ענה לשם "פוני" והיה מבוסס על הנעה אחורית ומנוע קיים של מיצובישי, תוך פרק זמן קצר זכתה הפוני להצלחה יפה במדינות רבות ובעיקר בשוק הקנדי ובמדינות אירופה. מלאכת הפיתוח לא פסקה ובשנת 1985 השיקה החברה את דגם ה"אקסל", דגם קומפקטי בעל הנעה קדמית עם מנוע חזק מבית היוצר של מיצובישי בנפחים שונים של 1,400 ו-2,000 סמ"ק, דגם זה היה הסנונית הראשונה של מבין דגמי החברה בארצות הברית. האקסל הוצעה למכירה בארצות הברית במחיר נמוך במיוחד של כ5,000 דולר בלבד, דבר אשר הניב מכירות בסדר גודל גדול במיוחד כבר בשנה הראשונה לשיווקו. דגמים נוספים שזכו להצלחה כבירה ומיצבו את החברה כמובילה ומוכרת היו דגם הסלון הראשון שנקרא גרנדואר ודגם הסונטה המשפחתית. ככל שעלו אחוזי המכירות של החברה ודגמים נוספים הוצעו על ידה למכירה, נפתחו מפעלים נוספים לייצור רכבים בערי מפתח שונות ברחבי העולם לרבות בקנדה, סין, הודו, צ'כיה, טורקיה, רוסיה ועוד.
התפתחות טכנולוגית וקידמה
עד שנת 1991 כלל דגמי החברה כללו מנועים של חברות שונות ובעיקר של חברת מיצובישי, בשנת 1991 החלה החברה לייצר דגמים שיוצרו על ידה במלואם לרבות מנועי בנזין ותיבת ההילוכים איכותיים שהותקנו בהם. באותה שנה השיקה החברה את דגם האלנטרה, המשפחתית הקומפקטית במרכב סדאן שהכיל את המנוע החדיש פרי ייצורה. בשנת 1995 הושק דגם האקסנט בעל מרכב הסדאן והצ'בק המבוסס על פלטפורמת גלגלים קצרה, האקסנט זכתה לעניין רב והצלחה בעיקר בשוק האוסטרלי.
חברה ממצבת את מעמדה בשוק הרכב העולמי
המשבר הפיננסי ששרר באסיה בשלהי שנת 1997 נתן את אותותיו גם על קונצרן יונדאי, וכתוצאה מכך התפרק התאגיד למספר חברות נפרדות. חברת יונדאי מוטור רכשה את חברת קיה מוטורס שעד לאותה עד היתה חברת בת נפרדת ברשות הקונצרן. כחברה עצמאית הנהלת החברה שמה לעצמה למטרת על לשפר ולחזק את המותג בקרב ציבור הנהגים במדינות שונות ברחבי העולם ועל כן החלה היא בשיווק מאסיבי של רכביה עם אחריות למשך 10 שנים, נתון כמותו לא הוצע לפני כן על ידי אף יצרן רכב. מאמציה של החברה צלחו, ובשנת 2004 דורגה היא במקום גבוה בסקרי איכות שונים שנערכו בארצות הברית.
דגמי המותג זוכים לדרישה ולאהבת הקהל
מגמת הקידמה והפיתוח נמשכה כל העת ובשנת 2001 הושק דגם הפנאי- שטח גדול המימדים- הסנטה פה, דגם שהתאים למדיי לדרישות הציבור בארצות הברית וזכה שם להצלחה מרובה. הסנטה פה שווק עם מנוע בנזין V6 בנפח של כ- 2,700 סמ"ק או עם מנוע דיזל. בשנת 2002 השיקה החברה את הגטס המשתייך לקטגוריית רכבי המיני אשר שווק במגוון גדלים של מנועי בנזין החל מ- 1,100 סמ"ק ועד לכ- 1,600 סמ"ק. בשנת 2005 הציגה החברה את דגם הפנאי שטח קטן המימדים- הטוסון. הטוסון שהתבסס על הפלטפורמה של האלנטרה המוכרת ונמכר במחיר נמוך למדיי, זכה להצלחה מרובה בכל רכבי העולם כולו. דגם היוקרה הראשון של החברה הוצג בשנת 2008 ונקרא ג'נסיס, מדובר ברכב סלון בעל הנעה אחורית שיוצר במטרה לתת מענה לרכבי הפאר מתוצרת גרמנית ויפנית. גם בקטגוריית רכבי הספורט מיוצגת החברה בכבוד על ידי דגם הולוסטר האיכותית הפונה בעיקר לקהל היעד הצעיר.
סדרת ה- i המובחרת של המותג
במטרה להגשים את מטרת העל של החברה השיקה היא את סדרת רכבי ה-i, שהיוותה בעבורה קרש קפיצה משמעותי אשר מיצבה אותה במקום גבוה בין שלל יצרני הרכב העולמיים. סדרה זו כוללת למעשה מספר גדול של רכבים החל מה- i10 הקומפקטית, דרך ה- i20, ה- i25 וה- i30 הפונות לקהלי יעד מגוונים, ועד לרכבי הפנאי דוגמאת ה-ix35. סדרה זו זכתה להצלחה יפה במדינות רבות בעיקר הודות לשילוב של איכות הרכבים הגבוה, איבזור מתקדם ומחיר נוח ושווה לכל כיס. רכבי סדרת ה-i נחשבים למבוקשים עד מאוד גם בקרב ציי רכב מסחריים וחברות הליסינג השונות המאפשרות את רכישתם בתנאי מימון כדאיים במיוחד.
דגמי המותג מגיעים לשוק הישראלי
דגמי המותג הגיעו למחוזותינו לראשונה בשנת 1994 על ידי יבואנית הרכב "כולמוביל", וזכו להקבלת פנים קרירה בעיקר עקב תדמיתם הירודה של רכבי המותג. השינוי ביחסו של ציבור הנהגים הישראלי אל רכבי המותג החל בשנת 2000 לערך עת החלה החברה להשקיע מאמצים אדירים במיצוב המותג ושיפור תדמיתו. יונדאי גטס היתה הראשונה שזכתה להצלחה אדירה מבין רכבי המותג בישראל ותוך זמן קצר זכתה היא לתואר המכונית הנמכרת ביותר. אחוזי מכירות גבוהים נרשמו גם לדגמי האקסנט שהפכה למבוקשת ביותר בעיקר בקרב חברות הליסינג השונות והטוסון שהפך לשכיח למדי על כבישי ישראל. הצלחה חסרת תקדים נרשמה גם בקרב סדרת ה-i המוצלחת שהביאה את המותג להיות מהנמכרים ביותר מבין שלל מותגי הרכב המשווקים בישראל. החל משנת 2000 ממוצבת החברה באופן קבוע כאחד משלושת מותגי הרכב המובילים בישראל כששנת השיא במיכירות היתה שנת 2011 בה הוכרזו רכבי המותג כמובילים באחוזי המכירות בענף הרכב בישראל.
דגמי העתיד של המותג
מלאכת פיתוח ושיפור הטכנולוגיות בקרב רכבי המותג ממשיכה כל העת ודגמים עתידניים מוצגים על ידה לא אחת. אחד הדגמים העתיידים שצפויים בשנים הקרובות להגיע אל הקהל הרחב הוא דגם הויזן G מדובר ברכב בעל מרכב קופה, המעוצב כרכב יוקרתי הכולל טכנולוגיות מתקדמות כמותן טרם נראו. מערכות מתקדמות אלה, דוגמת המערכת האוטומטית לפתיחת דלתות, עתידות להפוך את הדגם למבוקש מאוד בקרב ציבור הנהגים בישראל ובעולם כולו. לדגם הויז'ן G עיצוב עתידני ויוקרתי ומנוע חזק בנפחים משתנים המספקים חווית נהיגה מהנה ובלתי נשכחת.